Columbia Dean Issues Forceful Defense Against Exxon's Misconduct Allegations

'I have concluded that your allegations are unsupported by evidence,' Dean Steve Coll wrote in his letter to Exxon executive Kenneth Cohen.

Statue in front of the Columbia University Graduate School of Journalism in New York City is pictured here. The school's dean, Steve Coll, issued a defense on Dec. 1, 2015 of two articles it published about ExxonMobil's climate science research after the company accused the reporters of journalistic misconduct. Credit: Daniel X. O'Neil, flickr

The Columbia University Graduate School of Journalism issued a forceful defense of two articles it recently published about ExxonMobil's early climate research, after the company accused the project's authors of grave journalistic misconduct in a letter to the university president.

In his response, the journalism school's dean, Steven Coll, wrote that after reviewing the allegations, speaking to the authors and reading the email correspondence, he concluded that Exxon's complaints were not about factual errors, but rather its dislike of how the company's climate change record was interpreted.

"What you dispute is the emphasis of the articles," Coll wrote to Kenneth P. Cohen, Exxon's vice president of public affairs and the author of the letter to Columbia. "You have dressed up this rather commonplace criticism of investigative reporting in academic clothing, alleging violations of university research standards. In any event, the record that I have reviewed does not support your characterization."

On November 20, Cohen sent a six-page letter to Columbia President Lee Bollinger accusing journalism school instructor Susanne Rust and her reporting team of graduate students of serious ethical lapses in producing two lengthy articles published in October in The Los Angeles Times. The articles alleged that Exxon scientists had rigorously studied climate change in the 1980s but company leaders a decade later chose to assert the science was too uncertain to warrant action. The Columbia articles were based on interviews with former Exxon employees and company documents from archives in the U.S. and Canada.

The Columbia team's articles came a month after InsideClimate News published similar conclusions derived from a separate, independent investigation into Exxon's early climate change research.

In his letter, Cohen accused Rust of misrepresenting to Exxon the thrust of the Columbia project prior to publication, by saying it would differ considerably from the ICN series. He wrote that she did not provide Exxon public affairs staff with adequate time to answer her questions, contending that in the case of one story, Rust gave Exxon only a day to respond. Cohen alleged that one of authors, Sara Jerving, misrepresented herself to her interview subjects as an Arctic researcher rather than a journalist.

Cohen implied that Columbia and ICN had colluded on their investigative projects, despite public statements by both groups to the contrary. He also asserted that Columbia reporters willfully misread a 1989 presentation given by an Exxon senior scientist as an effort to mislead the public on climate risks by sowing doubts about the science. Cohen's letter to Columbia was first reported by Politico on Monday.

Exxon contributed $219,000 to Columbia in 2014, its records show. In his summation, Cohen refers to Exxon's longstanding financial ties to the university. "ExxonMobil has had numerous and productive relationships with Columbia University for many years, whether through research programs, interactions with the business school or recruiting of graduates for employment with our company," Cohen wrote. "The interactions detailed above are not typical of the high standards and ethical behavior we have come to expect from your institution."

Cohen's letter does not mention that Columbia University was also Exxon's partner when it launched its pioneering in-house climate research in 1978 that outfitted a supertanker with equipment to measure marine carbon dioxide concentrations.

Bollinger asked Coll to write the reply to Cohen's letter. Coll's response, also six pages long, addressed each of Cohen's claims in great detail and blunt language. A lengthy email record between Rust and Exxon's public affairs officers shows that she had contacted them seeking comment on specific questions a month before publication, not a day prior, Coll wrote.

After saying they would answer the questions, Exxon staff did not respond to Rust until two weeks later, and only after inquiries from the reporter. The company then provided a broad answer about its climate research. It did not answer Rust's specific questions, Coll wrote.

Columbia's experience echoes that of ICN during its investigation. Exxon gave a broad response about its climate research, but it declined to provide answers to more than two dozen specific questions sent a week before the first of ICN's six stories ran. The company then declined to answer all questions from ICN.

Coll wrote that he reviewed the emails that Jerving had sent to subjects asking for interviews, and she consistently identified herself as a journalist. He described Cohen's insinuation of collusion between Columbia and ICN as "entirely an invention on your part."

Coll said that while the 1989 presentation cautioned in its opening paragraph that climate science was embedded in uncertainty, the rest of the presentation cited many things Exxon's scientists could estimate reliably, including future levels of atmospheric carbon dioxide. By contrast, Exxon in its public statements at the time pushed a far murkier vision of climate science, both ICN and Columbia found.

"What your letter advocates really is that the factual information accurately reported in the article, and unchallenged by you, be interpreted differently," Coll wrote at the end.

Facebook Twitter RSS